به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام «محسن قرائتی» یکی از اساتید تفسیر قرآن کریم که بیش از 32 سال به تدریس معارف قرآن و «اهل‌بیت(ع)» می‌پردازد، سال گذشته در نظر‌سنجی مردمی به عنوان محبوب‌ترین چهره قرآنی انتخاب شد به همین جهت برگزیدن نام «معلم دوست‌داشتنی» برای او دور از واقعیت نیست.

بر همین اساس خبرگزاری فارس در طرحی با عنوان «معلم دوست داشتننی» از سال گذشته به بازخوانی بخشی از مطالب ارزشمند ایراد شده توسط استاد قرائتی در برنامه درس‌هایی از قرآنی پرداخت تا با تکرار معارف قرآنی و یادآوری آن برای مخاطبان، گامی در جهت ارتقای سبک زندگی قرآنی و رسیدن به مطالبه مقام معظم رهبری برداشته باشد.

در ادامه بخشی از مطالب مفیدی این معلم دوست داشتنی با موضوع «همسایه» که در سوم دی‌ماه سال 1360 در برنامه درس‌هایی از قرآن ایراد شده است تقدیم مخاطبان خبرگزاری فارس می‌شود.

*اهمیت نیکی به والدین

نکته1) خداوند می‎فرماید: «وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً وَ بِذِی الْقُرْبى‏ وَ الْیَتامى‏ وَ الْمَساکینِ وَالْجارِ ذِی الْقُرْبى‏ وَالْجارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ» (نساء/36)؛ «وَالْجارِ ذِی الْقُرْبى‏ وَالْجارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ». خدا در این آیه اشاره کرده که بنده خدا باشید و تکیه گاهی غیر از خدا نداشته باشید. و بعد می‌گوید «وبِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً» به پدر و مادرتان احسان کنید تا مادامی که پدر و مادر راه و خطشان از خط خدا منحرف نیست، احسان به آن‌ها سفارش شده است.

*مراعات همسایه را کنید

نکته 2) «وَالْجارِ ذِی الْقُرْبى‏» به همسایه‌ات احسان کن. امیرالمؤمنین علی‌ بن‌ ابیطالب(ع) وقتی ضربت خورد آخرین وصیتی که کرد فرمود: «وَاللَّهَ اللَّهَ فِی جِیرَانِکُمْ فَإِنَّهُمْ وَصِیَّةُ نَبِیِّکُمْ مَا زَالَ یُوصِی بِهِمْ حَتَّى ظَنَنَّا أَنَّهُ سَیُوَرِّثُهُمْ» (نهج‏‌البلاغه/نامه‏47) یعنی از خدا بترسید از اینکه مراعات همسایه را نکنید.

*جزای آزار همسایه

نکته3) اسلام فرموده است همان گونه که به مادرت باید احترام بگذاری باید به همسایه‌ات احترام بگذاری «مَنْ آذَى جَارَهُ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَیْهِ رِیحَ الْجَنَّةِ» (من‌لایحضره‏الفقیه/ج‏4/ص3‏1) کسی اگر همسایه‌اش را اذیت کند، خدا بوی بهشت را از او دریغ می‌کند.

نکته 4) «حُرْمَةَ الْجَارِ عَلَى الْجَارِ کَحُرْمَةِ أُمِّهِ» احترام همسایه مثل احترام مادر واجب است.

*از خوشحالی همسایه‌ات خرسند باش

نکته 5) «وَکَرَامَتُهُ شَاهِداً» امام سجاد(ع) می‌فرماید: اگر همسایه نزدیک آمد نگو او خودمانی است. پیش پای او بایست و مانند غریبه به او احترام بگذار «فَحِفْظُهُ غَائِباً» وقتی هم غایب است، حفظش کن اگر به او نعمت رسید. «لَا تَحْسُدْهُ عِنْدَ نِعْمَة» (بحارالانوار/ج71/ص17) بگو الحمدلله رب العالمین از اینکه همسایه‌ات دارد لذت می‌برد خوشحال باش؛ «وَنُصْرَتُهُ وَ مَعُونَتُهُ فِی الْحَالَیْنِ جَمِیعاً» (بحارالانوار/ج71/ص17) و اگر کمک خواست به او کمک کن.

*رعایت عفت عمومی مانع آزار همسایه می‌شود

نکته 6) وقتی دختر همسایه با وضعیت غیر اسلامی بیرون می‌آید،  پسر همسایه را اذیت می‌کند و پسر همسایه هم دختر همسایه را اذیت می‌کند و عفت عمومی را رعایت نمی‌کنند؛ قرآن می‌گوید که دختران در کوچه‌ها باید طبق این آیه راه بروند: «تَمْشی‏ عَلَى اسْتِحْیاءٍ» (قصص/25) دخترخانم‌ها باید طوری راه بروند که عفت عمومی ملاحظه شود تا مشکلی هم با همسایه‌ها ایجاد نشود.

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: